Живеем в динамичен свят, в който все по-често се налага да закупуване различни стоки онлайн. Но вероятно на всеки се е случвало закупената онлайн стока да не е това, което си е представил или просто да не му харесва и да се откаже неподходяща за него.
Ако изпаднете в такава ситуация, със сигурност ще искате да замените или върнете стоката. И за да сте максимално информирани какви са правата ви, като потребител и има ли срок за връщане и замяна на стоки, закупени онлайн, в тази статия ще разберете тези отговори.
Срок за връщане на стока – ясни и лесни условия в онлайн търговията
Когато закупувате стока от онлайн магазин имате доста повече права относно връщането и замяната ѝ, отколкото при закупуването на стоки от физически магазини.
Докато при традиционната търговия (физическите магазини) стоките могат да се заменят от търговеца или да се върнат парите на потребителя само в случай на дефект, при онлайн търговията нещата седят по различен начин.
Когато клиент си закупува стока онлайн, той има право да я смени или върне, без да посочва причината за това в 14-дневен срок от закупуването ѝ.
Ако стоката няма следи от употреба и нейната цялост не е нарушена, търговецът е длъжен да приеме връщането ѝ и да върне парите на потребителя или да осигури съответната замяна.
Но при дефекти, проявили се по-късно (до 14 дни) при стоките, закупени онлайн, търговецът не е длъжен да върне на потребителя парите, ако се съгласи да ремонтира или замени дефектната стока.
В този случаи правата а потребителя не са нарушени и той няма право да се откаже от договора след като вече е поискал рекламация на стоката.
Ако потребителят подаде оплакване срещу търговеца в такава ситуация, искайки да се откаже от договора или да му се върнат парите, Комисията, отговаряща за правата на потребителя, ще отхвърли оплакването. Когато продуктът се окаже опасен или не отговаря на описанието имате право на рекламация.
Към кого трябва да се обърнете при нарушения
При нарушения на правата ви, като потребители независимо дали става дума за традиционна или онлайн търговия, можете да се обърнете към Комисията за защита на потребителите (КЗП) и съдът по постоянен адрес на потребителят.
При щети, нанесени от използването на даден продукт и вреди, нанесени от нарушените ви права, също имате право на защита от съда по постоянен адрес. При доказване на щетата и нейния размер, ще ви бъде изплатено съответното обезщетение.
Бъдете отговорни, когато закупувате различни стоки от физически или онлайн магазини, пазете касови си бележки и всичко нужно за замяна или връщане на продукта.
Винаги пазете гаранцията в случай на дефект и помнете, че колкото по-добре знаете правата си, толкова по-успешно и ефективно ще можете да подходите в различните ситуации и потенциални проблеми със закупените от вас стоки.
При различни нарушения от страна на търговеца към вас – при отказ на връщане и замяна, когато продуктът отговаря на условията и срокове или отказ на ремонт на дефектен продукт, не се колебайте да потърсите правата си в съответните институции.